Kerst 2018

Eieren zijn net als melk een van de meestgebruikte ingrediënten tijdens het bakken. Als dierlijk product zijn ze echter niet geschikt voor vegans. Gelukkig kun ook bakken zonder ei. Lees hier hoe je de effecten en zelfs de smaak van eieren op een plantaardige manier kunt nabootsen.

Gebroken lijnzaad of chiazaad

Chiazaad

In recepten worden eieren vaak als bindmiddel gebruikt. Wanneer het originele recept 2 of minder eieren bevat zijn deze makkelijk te met gebroken lijnzaad of chiazaad. Deze zijn in de meeste supermarkten gewoon te vinden.

Lijnzaad is het zaad van een plant en heeft een nootachtige, licht bittere smaak. De zaadjes bevatten naar verhouding veel gezonde vetten en zijn erg vezelrijk.

Ook chiazaadjes bevatten veel vezels en zijn tevens een bron van eiwitten. Er zit weinig smaak aan chiazaad, waardoor je het gemakkelijk kan gebruiken in recepten.

Hoe boots je 1 ei na met chia- of lijnzaad?

  1. neem 1 eetlepel gebroken lijn- of chiazaad
  2. plaats je deze in een kommetje.
  3. dien je 3 eetlepels lauwwarm toe
  4. Meng het door elkaar en laat het ongeveer 5 minuten staan.Zodra het papperig wordt, kun je het goedje toevoegen aan je beslag en is het ei vervangen.

Gepureerde banaan of appelmoes

Gebruikte je eieren gebruikt om je gebak smeuïger en dikker te maken? Dan zijn bananen en appelmoes een uitstekend alternatief. Zorg ervoor dat je een wat rijpere banaan hebt, want dan is deze makkelijk te pureren. Een halve rijpe banaan staat gelijk aan 1 ei in deze toepassing. Ook kun je 1 ei vervangen door 50 gram appelmoes.

Vanwege de smaak kun je dit uiteraard het beste doen bij zoete recepten. Maak je iets hartigs zoals een quiche? Dan is er gelukkig ook een hartig alternatief.

Tofu

Tofu en tempeh

Wanneer je een hartig recept hebt of echt de smaak van een lekker eitje wilt nabootsen, kun je van tofu goed gebruik maken. Het heeft een vergelijkbare structuur en wordt ook op een vergelijkbare manier bereid.

Kala Namak is een poeder dat ook wel ‘zwart zout’ genoemd wordt en kan dus net als zout over de tofu gestrooid worden om de gewenste smaak te bereiken. Kala Namak is onder andere verkrijgbaar bij de EkoPlaza. Snijd de tofu in stukken of versnipper het boven de pan, en voeg er Kala Namak aan toe voor een echte ei smaak. 1 ei kan vervangen worden door 50 gram tofu.

Sojamelk of abrikozenjam

Volgens sommige recepten moet je ei gebruiken om te bestrijken, zodat het gebak bruin wordt of gaat glimmen. Om dit effect na te bootsen kun je ook sojamelk gebruiken. Het plantaardige eiwit in de sojamelk zorgt namelijk voor een bruin laagje. Je kunt na het bakken ook abrikozenjam erop bestrijken voor een glimmend resultaat.

Aan de hand van bovenstaande effectieven kun je profiteren van al het goede dat eieren te bieden hebben, maar dan op een volledig plantaardige manier. Doe je gezondheid dus een plezier en probeer het uit.

Kerst 2018