Plantaardige alternatieven voor melk

Melk lijkt op het eerste gezicht makkelijk te vermijden. Echter moet je hier niet te makkelijk over denken – (koe-)melk zit in veel producten verstopt. Gelukkig zijn er inmiddels veel vegan alternatieven beschikbaar.

Volgens de klassieke ‘schijf van vijf’ waar velen van ons mee zijn grootgebracht, moet je zuivelproducten waaronder melk verwerken in je dieet. Melk draagt echter bij aan het ontstaan van veel welvaartsziektes. Zo loop je bijvoorbeeld een aanzienlijk hoger risico op prostaatkanker als je regelmatig melk drinkt. Aan dit onderwerp kan een heel artikel gewijd worden, maar in dit artikel leer je wat je in de plaats van melk kunt gebruiken .

Gelukkig hoef je melk niet te missen. Je kunt namelijk diverse plantaardige alternatieven proberen. In grotere supermarkten, met name de Albert Heijn, vind je schappen vol plantaardige melkalternatieven, zowel gekoeld als houdbaar. Vaak zijn ze ook aangevuld met vitamine B12, een vitamine dat je anders slechts binnenkrijgt door dierlijke producten te consumeren of als supplement (NB: de dieren krijgen het ook gewoon als supplement toegediend, dit is niet ‘natuurlijk’).

Deze melkalternatieven zijn in bijna ieder opzicht identiek aan melk: de kleur, de verpakking, de prijs, de structuur, en wat je ermee kunt doen – bakken, verwerken in smoothies of direct drinken. Alleen de smaak wijkt af. Met de verschillende soorten is de kans groot dat je jouw favoriet vindt, die zelfs lekkerder is dan koemelk.

1) Sojamelk

Sojamelk

De goedkoopste en bekendste variant. Sojabonen worden gekweekt in water en verpulverd tot alleen het vocht overblijft. Je kunt je tussen een ongezoete en gezoete variant kiezen. Je zult beiden waarschijnlijk niet heel lekker vinden, maar prima om te gebruiken in smoothies of om mee te bakken.

2) Rijstmelk

Rijstmelk

Deze zoetig smakende alternatief is mijn favoriet vanwege de zoetige smaak zonder toegevoegde suikers en de lage prijs. Meestal vind je een literpak onder de 2 euro. Om deze variant te maken wordt gekookte bruine rijst gepureerd en gezeefd. Het vocht wat hieruit voortkomt wordt gebruikt voor rijstmelk.

3) Havermelk

Havermelk

In de schappen vind je deze soms ook onder de Engelse naam, oat milk. Havervlokken worden geweekt in water, waardoor deze romige, licht zoete melk ontstaat. Let wel op, de smaak is vrij dominant dus je moet er van houden.

4) Amandelmelk

Amandelmelk

Voor dit melkalternatief worden amandelen geroosterd en vervolgens vermalen. De pulp hiervan wordt met water vermengd. Je hebt van deze versie een gezoete en een ongezoete variant. Je moet hiervoor wel wat dieper in de buidel tasten, het vaak minimaal dubbel zo duur als sojamelk.

5) Kokosmelk

Kokosdrink

Het verpulverde vruchtvlees van de kokosnoot wordt vermengd met water. Dit geeft een volle smaak. Let wel op: het is behoorlijk vet en moet dus niet te veel geconsumeerd worden. Kokosmelk kun je goed gebruiken in curry’s of soepen.

Combinaties

Er zijn nog meer soorten plantaardige melk, en ook zie je vaak gemengde varianten (bijvoorbeeld: rijst-kokos) in de schappen liggen. Bovenstaande soorten zijn in Nederland verkrijgbaar onder verschillende merken bij de meeste supermarkten.

Albert Heijn heeft een grote variatie aan soorten en merken en verkoopt het ook onder haar eigen merk. Het eigen merk is echter wel van merkbaar lagere kwaliteit dan merken zoals Alpro, Dream of Oatly. Zo klontert het huismerk van Albert Heijn in mijn ervaring een stuk sneller dan de anderen.

Ten slotte is het advies om zo veel mogelijk voor ongezoete varianten te gaan zodat je minder toegevoegde suikers binnenkrijgt. Zeker wanneer de melk als bijproduct of ingrediënt gebruikt wordt levert je dit geen merkbaar nadeel op qua smaak. Daarnaast zijn de ongezoete varianten meestal goedkoper.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.