Deze allergenen moet je als vegan vermijden

Dat een vegan dieet betekent dat je geen vlees of zuivel consumeert moge duidelijk zijn. Voor veel producten betekent dit, dat je hiervoor de ingrediëntenlijst moet scannen. Bevat het product dierlijke ingrediënten, dan is het niet geschikt. Helaas is het lezen van deze labels niet altijd even makkelijk. Daarom vind je hier een lijst van alle niet vegan allergenen en wat ze betekenen.

Allergenen zijn, zoals de naam doet vermoeden, ingrediënten waar mensen allergisch voor kunnen zijn. Als vegan hoef je natuurlijk niet allergisch te zijn, maar kies je er wel bewust voor om dierlijke ingrediënten te vermijden. Vooralsnog worden veel producten in Nederland nog niet als Vegan gekenmerkt dus moet je het label bestuderen om te kijken of het echt volledig plantaardig is.

Hoewel vlees zoals rund, varken of kip niet als allergenen geregistreerd zijn, moet je dit vanzelfsprekend vermijden. De onderstaande dierlijke ingrediënten zijn iets moeilijker te herkennen. Lees dus altijd het label op de achterkant! Allen zo kom je erachter wat er écht in zit.

1) Ei

Als een product eieren bevat, lees je dit meestal doordat het met hoofdletters op het ingrediëntenlabel wordt aangegeven. Variaties hierop kunnen zijn ‘vrije-uitloopEI-eiwit’, ‘scharrelEI-eiwit’.

Let op: eieren zitten vaak nog in bepaalde merken van vleesvervangers zoals vegetarische balletjes en burgers verwerkt.

Benieuwd hoe je eieren kunt vervangen tijdens het bakken? Lees dan het artikel: bakken zonder ei.

2) Melk

Melk is waarschijnlijk wel de lastigste allergeen om te vermijden, omdat het in zo veel producten (onnodig) verwerkt is. Erg veel sauzen bevatten melk, maar op Veganicious.nl vind je een volledige lijst van sauzen en Aziatische sauzen zonder dierlijke ingrediënten.

Variaties op melk die je op labels tegenkomt zijn bijvoorbeeld: lactose, wei-eiwit of melkpoeder. Melkzuur is daarentegen wel gewoon toegestaan, dit is een voedingsadditief van plantaardige oorsprong. Uiteraard moet je wel alle type kazen vermijden.

Benieuwd hoe je melk kunt vervangen? Er zijn veel plantaardige melkalternatieven beschikbaar.

3) Vis, weekdieren en schaaldieren

Of een product vis en/of weekdieren bevat, is meestal snel duidelijk. Vaak vind je de vissoort die in het product verwerkt is in hoofdletters aangegeven. Ansjovis is een soort die vaak in sauzen verstopt zit. Weekdieren vind je vaak in producten uit de Oosterse keuken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.