Vegan smoothie

Hoe je makkelijk vegan smoothies maakt

Smoothies zijn lekker, makkelijk verteerbaar en hartstikke gezond. Ze worden echter meestal met koemelk gemaakt. Dit kan natuurlijk ook op een plantaardige manier, dus lees verder als je wilt leren hoe je heerlijke vegan smoothies maakt.

Om een smoothie te maken heb je allereerst een blender nodig. Dit apparaat pureert de verschillende stukken fruit met gemak samen tot 1 geheel. Blenders vind je in verschillende maten, functionaliteiten en prijsklassen.

Je kunt voor een goedkopere blender gaan als je niet van plan bent om dagelijks smoothies te maken. Uiteraard is de kwaliteit hiervan meestal ook minder. Je kunt met de volgende problemen te maken krijgen.

  • Het fruit wordt niet goed gepureerd
  • De blender begint snel te lekken
  • De mesjes breken af

Espressions EP9800 Powerblender

Toen ik smoothies praktisch dagelijks begon te maken kreeg ik ook met bovenstaande issues te maken bij mijn goedkope blender. Daarom heb ik wat meer geïnvesteerd in een blender. Zelf gebruik ik nu de Powerblender EP9800 van het merk Espressions. Ik kan deze blender van harte aanbevelen. Je kunt hier veel meer mee dan met een goedkope standaardblender, omdat hij robuuster is en meer instellingen heeft zoals rotatiesnelheid of een makkelijke zelfschoonmaakknop.

Ook de powerblenders van het merk Vitamix zijn erg goed aangeschreven, maar deze heb ik zelf niet geprobeerd. Maak hierin dus je eigen keuze. Investeer wat meer en je zit goed voor intensief gebruik op de lange termijn.

Onderstaand recept (als je het al een recept kunt noemen) laat zien hoe makkelijk en snel je aan je dagelijkse fruitbehoefte komt. Waar variaties mogelijk zijn in het type fruit wordt dit ook aangegeven. Voel je vrij hierin – zolang het puur fruit is, is niets fout!

Voorbeeld smoothie ingrediënten (voor 1 persoon)

  • 500 ml plantaardige melk naar keuze. Water kan ook, alleen is de smaak dan wat minder intensief.
  • 2 rijpe bananen
  • 2 appels (alternatief: 2 mango’s)
  • 3 eetlepels blauwe bessen (alternatief: andere bosvruchten zoals bessen, aardbeien, frambozen, bramen)
  • Optioneel: 1 tot 5 eetlepels havermout voor extra calorieën

Bereidingswijze

Begin bij de bananen, haal de schil eraf en plaats ze in de blender. Bananen zijn het makkelijkst te pureren. Vervolgens snijd je de appels in 4 stukken per appel en voeg je deze toe. Voeg nu de plantaardige melk toe en begin met blenden.

Nadat het volledig is gepureerd zet je de blender uit en voeg je de bosvruchten. Haal bessen of andere bosvruchten altijd van het vriesvak, dit is goedkoper en ze blijven veel langer houdbaar. Voor extra calorieën en meer stevigheid kun je ook havermout toevoegen.

Nu hoef je alleen nog de blender weer aan te zetten en zijn werk te laten doen, totdat je een smeuïge smoothie hebt. Voeg meer plantmelk of water toe als het te papperig is.

Vegan smoothie

Totale bereidingstijd: maximaal 10 minuten. Zo zie je dus hoe makkelijk het kan zijn om je dagelijkse dosis vitaminen binnen te krijgen. Begin je dag goed met deze zelfgemaakte smoothie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.